Wie de woorden Zorgvuldig, Biologisch, Duurzaam, Puur, maar voornamelijk Ambachtelijk en Regionaal hoort, kan dit koppelen aan het woord Streekproduct. Toch is de definitie van een streekproduct niet altijd helemaal helder. Moet het in de streek worden geproduceerd of verkocht? Is het label een keurmerk (bestempeld door een derde partij) of een handelsmerk (eigenaar voorziet zelf het product van een label)?

Door al die labels, benamingen en verschillende (streek)markten is het voor de consument soms te ingewikkeld en daarom heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken het Streekproductenloket gelanceerd (http://streekproductenloket.nu/). Veel informatie staat op de website, maar een goede definitie kan ook op díe website niet gegeven worden voor een typisch streekproduct. Het wordt wel duidelijk dat er op verschillende niveaus aan certificering wordt gedaan en dat het product op een of andere manier gebonden moet zijn aan de streek. Op Europees niveau, waarbij 13 Nederlandse producten zijn erkend (in perspectief; Italië heeft meer dan 260 erkende producten). Op nationaal niveau heb je het label Erkend Streek Product-label in handen van stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN). En op regionaal niveau bestaan er allemaal samenwerkingsverbanden tussen boeren (en burgers) zoals; Brabantse streekproducten, ‘Streeksgewijs’ in Friesland, Erkend Veluws streekproducten, (H)eerlijk IJsseldelta, Achterhoek Erkend streekproducten, Zeeuwse streekproducten, Waddendelicatessen, ‘Puur Betuwe’ streekproducten… En zo kan ik nog wel even doorgaan.

erkend_streek_product_groot

Wat betekent dit nu voor de melkveesector? Ook deze sector wordt gestimuleerd om out-of-the-box te denken en van de geproduceerde melk een verwerkt product te maken. Streekproducten zijn hot, doordat het vaak wordt gerelateerd aan duurzame productie (wat niet altijd het geval hoeft te zijn). Hoewel het aantal bedrijven dat streekproducten verkoopt afneemt, neemt de totale omzet van streekproducten toe dankzij professionalisering (Ecorys, 2009) en supermarktketens zien steeds meer kansen om streekproducten binnen hun assortiment aan te bieden voor de groeide vraag van de burgers (Internet Willem-Paul de Mooij, 2010).

Zijn streekproducten niet achterhaald of ouderwets in een land vol verschillende nationaliteiten? Kan een Turkse kefir, paneerkaas uit India, Italiaanse mozzarella of hommelkaas van onze zuiderburen niet een optie zijn voor een originele twist aan de boerderijwinkel? Kijk verder dan je neus lang is en probeer ‘ns een eigenwijsproduct!

Artikel geschreven door: Merel Hondebrink, student Uva

13 oktober 2015
door Lieke Boekhorst

Commententaren zijn gesloten.