Direct naar content
< overzicht

De dames van Midden-Delfland

Eind 2015 is in Midden-Delfland het jonge boeren netwerk gestart. Een uniek netwerk met jongens en meiden die één ding gemeen hebben: ze zijn allemaal geïnteresseerd in de agrarische sector. In dit traject leren de jongeren meer over bijvoorbeeld innovatie, bodem en kansen in de stad, maar leren ze bovenal elkaar kennen.

Midden-Delfland heeft de toekomst in handen. Van de jongeren in het netwerk wil een groot gedeelte nu of in de toekomst het bedrijf overnemen. Het gaat hierbij over melkveebedrijven, maar ook dierenartspraktijk, vee- en foerage handel. Tijd om enkele van deze dames beter te leren kennen.Even voorstellen…

Cynthia (23) heeft management en dierverzorging gedaan op het MBO. Daarna heeft ze Peter leren kennen en sindsdien is ze niet meer weg te krijgen van de boerderij, waar ze zelf ijs maakt. Ze is nauw betrokken bij de pop-up store in Schipluiden, waar direct producten van de boer worden verkocht.

Rianne (23) is geboren in Maasland en heeft management en dierverzorging gestudeerd, samen met Cynthia. Nu heeft ze voor zichzelf een kattenpension en verwerkt daarnaast de melk voor de Midden-Delfland coöperatie.  Een coöperatie van zeven boeren uit de regio die een deel van hun eigen melk verwerken tot gepasteuriseerde melk en (smaakjes) yoghurt.

Thara (21) komt uit Schipluiden, maar woont nu op kamers in Dronten waar ze studeert. Thuis hebben ze 65 koeien en maken ze zuivelproducten o.a. kaas. Deze verkopen ze in hun eigen winkel en aan streekwinkels en restaurants in de regio. Thara is nauw betrokken bij zowel de koeien als het kaasmaken. Later hoopt ze dan ook beide takken (met extra automatisering) door te kunnen zetten.CynthiaRianneTharaWat doen de dames?

Alle drie de dames houden zich bezig met het maken van zuivelproducten.  Producten uit de regio, puur en zonder onnodige bewerkingen. En alle drie zeggen hetzelfde: “het verhaal is het belangrijkste bij ons product”. Het is belangrijk om een belevenis te creëren.

Ze proberen het daarom net iets anders te doen als de rest. Zo worden op het bedrijf van Cynthia en Peter A2 koeien gemolken. Deze oermelk heeft een andere eiwitstructuur en is goed voor mensen met een overgevoeligheid voor melk. Cynthia maakt haar ijs van deze melk en de klanten komen dan ook speciaal voor haar ijs naar Maasland.

Rianne maakt haar zuivelproducten van de melk van de zeven boeren van de zuivelcoöperatie Delflandshof. Echte kringloop boeren die hun koeien weiden van de lente tot in de herfst. Toen de coöperatie op 23 maart jl. startte werd 50L melk per keer verwerkt, nu is dit al opgelopen naar 200L en de verwachting is dat dit zal blijven toenemen.

Bij Thara thuis maken ze al kaas sinds 2000. Toen de andere kaasboer uit het dorp verhuisde, hebben zij alles overgenomen en de stal verbouwd tot kaaswinkel. Ze maken echte boerenkaas, van rauwe melk. “Het is juist de kunst om van rauwe melk goede kaas te maken”, zegt Thara. Daarnaast maken ze karnemelk, vla, yoghurt, quark, boter en Marokkaanse yoghurt, voor deze laatste komen de klanten speciaal uit Den Haag of Rotterdam naar Schipluiden. “Ze nemen dan vaak wel 50 of 60L mee, voor de hele buurt of familie”.

Duurzaamheid

“Wat je aan de grond geeft, komt in het gras en zo terug in de melk”, zegt Thara. Het is daarom belangrijk om zo natuurlijk mogelijk te werken. Ze doen daarom ook mee aan de trajecten vitaal water en kringloopboeren. Zeker als je rauwmelkse kaas maakt, is het belangrijk om alle processen onder controle te hebben.

Een kleine verandering in het rantsoen of de kunstmest heeft al invloed op de melk en dat merk je meteen als je zelf kaas maakt. De uitdaging zit in de koppeling tussen de koeien en de kaas.  Hier mee omgaan en vervolgens een goed product naar de klant brengen, dat is de kunst!

Wat is er zo leuk aan het werk?

“Het is mooi om te zien hoe de melk yoghurt wordt.” Rianne vertelt dat haar werkdag begint met melk halen, die gaat vervolgens in de tank, zuursel erbij en de volgende dag is het dikke yoghurt. Dat proces is leuk!

En als de mensen het dan ook nog lekker vinden is het helemaal af! Tevreden mensen door jouw product, daar word je blij van. Dat merk je als klanten speciaal voor jouw product terugkomen. Mensen uit de buurt, maar ook de omliggende steden, van jong tot oud. Ze merken vooral dat de jonge mensen steeds meer bewust voor producten van de boerderij kiezen.

“Je hoeft niet rijk te worden, als je er maar vrolijk van wordt”.

Maar voor die groeiende markt moet je wel zelf keihard werken, reclame maken en bekendheid aan je product geven. Dit doen ze o.a. door mensen het product te laten proeven in streekwinkels en de pop-up store.

De toekomst…

Het is fijn voor ouders dat ze weten dat het bedrijf blijft bestaan.  Van de andere kant betekent dat wel dat je een eigen plekje moet veroveren in het bedrijf. In de toekomst willen ze alle drie ondernemer blijven.

Thara wil het bedrijf van haar ouders overnemen en gaat daarom de komende jaren al meer meewerken en meedenken, zowel bij de koeien als in de winkel. Haar doel is het optimaliseren van het bedrijf en alles in top staat brengen. Met minder arbeid gezonde en goede producten produceren.

Ook Cynthia ziet een toekomst voor haar en Peter op de boerderij. Ze zitten al vol met ideeën over wat ze later met het bedrijf gaan doen. Ze zullen zeker nevenactiviteiten, zoals de camping, behouden. Het contact met mensen is voor haar een meerwaarde. Ze zullen hun hele leven blijven veranderen en ‘bouwen met lust’ op Hoeve Bouwlust.

Rianne zal voorlopig op het bedrijf van haar ouders blijven werken en misschien vindt ze in de toekomst wel een boer om samen een mooi bedrijf mee op de bouwen. Nu heeft ze in ieder geval een zeer mooi en goedlopend kattenpension en haar werk voor de coöperatie Delflandshof.

Jonge boeren netwerk

De dames zijn blij met het jonge boeren netwerk. Er komen steeds meer studiegroepen en dat is goed. Het is belangrijk om buiten de gebaande paden te kijken en om je collega boeren te ontmoeten! Midden-Delfland is een jonge en ondernemende omgeving en dat moeten we ondersteunen. Netwerken is de toekomst en dan is het belangrijk om elkaar te kennen en je thuis te voelen